Yποχρεωτική η παροχή πληροφοριών σχετικά με τα αλλεργιογόνα στα μη προσυσκευασμένα τρόφιμα

Με την εφαρμογή του νέου Ευρωπαϊκού Κανονισμού 1169/2011 από τον Δεκέμβριο του 2014, καθίσταται πλέον υποχρεωτική η παροχή πληροφοριών για την τυχών παρουσία αλλεργιογόνου και στα μη προσυσκευασμένα τρόφιμα. Δηλαδή προϊόντα που προσφέρονται χύμα και τοποθετούνται σε ελάχιστη προστατευτική συσκευασία στον τόπο πώλησης, παρουσία του καταναλωτή, όπως αρτοσκευάσματα, γλυκά, τυριά, κρέας ή γεύματα σε εστιατόρια, catering, καντίνες κ.άλ.

Στο παράρτημα II του εν λόγω κανονισμού, θα βρούμε τον πλήρη κατάλογο με τις ουσίες και τα προϊόντα που προκαλούν αλλεργίες ή δυσανεξίες.

Η πληροφόρηση προς τον καταναλωτή πρέπει να είναι σαφής και πλήρης. Σε κάθε σύνθετο τρόφιμο (δηλαδή που δεν αποτελείται από ένα μόνο συστατικό) λαμβάνουμε υπ΄όψιν μας όλα τα συστατικά που χρησιμοποιήσαμε για την παρασκευή του προκειμένου να εντοπίσουμε και να καταγράψουμε τα αλλεργιογόνα. Είναι δυνατόν αλλεργιογόνο να εντοπιστεί και από διασταυρούμενη επιμόλυνση, δηλαδή επαφή μη αλλεργιογόνου τροφίμου με αλλεργιογόνο. Για παράδειγμα, μια σέσουλα που έχουμε χρησιμοποιήσει για να πάρουμε σουσάμι (το οποίο περιλαμβάνεται στην λίστα με τα αλλεργιογόνα) είναι πλέον επιμολυσμένη από αυτό. Πριν την χρησιμοποιήσουμε για άλλο τρόφιμο θα πρέπει πρώτα να την πλύνουμε. Ακόμη και αυτή η σχεδόν αμελητέα ποσότητα σουσαμιού που θα έχει μείνει πάνω της είναι πιθανό να βλάψει κάποιον που είναι αλλεργικός στο σουσάμι.

Τέλος με κάθε αλλαγή στην σύσταση ενός προϊόντος ή στον τρόπο προετοιμασίας του, αυτό επανεξετάζεται για την παρουσία αλλεργιογόνων.

Υπάρχει μια σχετική ευελιξία στον τρόπο με τον οποίο η πληροφορία παρέχεται στον καταναλωτή. Μπορεί να γίνει γραπτά π.χ. με μια ταμπέλα δίπλα στο προϊόν ή στο menu για το κάθε πιάτο ξεχωριστά. Επίσης είναι δυνατόν να παρέχουμε προφορικά την απαραίτητη πληροφόρηση, από κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό και πάντα πριν την διάθεση του προϊόντος.

Η νέα νομοθεσία περιλαμβάνει και τα τρόφιμα που διατίθενται για πώληση με επικοινωνία εξ αποστάσεως, δηλαδή με παραγγελία μέσω τηλεφώνου ή ιστοσελίδας ή άλλο μέσο. Σε αυτή την περίπτωση η σχετική πληροφόρηση πρέπει να παρέχεται πριν την πραγματοποίηση της παραγγελίας, αλλά να είναι διαθέσιμη και κατά την στιγμή της παράδοσης.